Koolide kaasav eelarve
Ühingu MTÜ Korruptsioonivaba Eesti ning SA Eesti Koostöö Kogu algatatud kaasava eelarvestamise projekt koolides on esimene laiaulatuslikum ettevõtmine Eestis, kus kohalike omavalitsuste kaasava eelarvestamise eeskujul saavad õpilased välja töötada, arendada ja esitleda ideesid, mille vahel kooli kogukond valib kõige sobilikuma viisi eelarve kasutamiseks.
Osalenud koolid
27Ellu viidud ideed
33Antud hääled
6500+Eraldatud summa
€32,000Õppimine läbi tegutsemise
Koolide kaasava eelarve programm sündis soovist anda noortele käegakatsutav kogemus demokraatlikus otsustamises. Ajal, mil noorte huvi ühiskondlike protsesside vastu on langustrendis ja usaldus oma hääle mõju suhtes väheneb, pakub kaasav eelarve õpilastele võimaluse ise otsustada, kuidas osa kooli eelarvest tuleks kasutada. See on õppimine läbi tegutsemise!
Kaasav eelarve töötab!
Praktikas oleme näinud, et kaasav eelarve töötab ja toob koolikultuuri positiivseid muutusi. Õpilased, kes osalevad aktiivselt ideede esitamise, arutelu, kampaaniate ja hääletamise protsessis, tunnevad end koolielus rohkem kaasatuna. Koolid, kes on kaasavat eelarvet viinud läbi mitu korda, näevad tulemusena paremini läbimõeldud ettepanekuid ja tugevamaid kampaaniaid. Mõju-uuring on näidanud, et kuni 70% osalenud noortest mõistavad paremini eelarve koostamise põhimõtteid ning seitse õpilast kümnest tahaks, et kaasav eelarvestamine nende koolis korduks. Üha enam koole ja õpilasi näevad kaasava eelarve väärtust - tänaseks on programm jõudnud juba 27 kooli ja rohkem kui 5000 õpilaseni üle Eesti.
Võit nii koolile kui kogukonnale
Koolidele pakub kaasav eelarve võimalust tugevdada õpilaste kodaniku- ning digipädevusi, ettevõtlikkust, arendada eelarvekirjaoskust ning muuta koolikultuuri kaasavamaks. Programm seob aineõppe praktilise osalusdemokraatiaga, võimaldades noortel rakendada koolitundides õpitut päriselulises otsustusprotsessis. Kaasav eelarvestamine toetab õpioskusi ühiskonnaõpetuses ja ettevõtlusõppes ning arendab samal ajal ka suhtlemis-, koostöö- ning analüüsioskust. Lisaks teeme koostööd kohalike omavalitsustega, et integreerida koolide kaasavad eelarved omavalitsuste kaasava eelarvestamise protsessidega - see loob tugeva silla koolielu ja kogukondliku demokraatia vahele.
Kooli kaasav eelarve aitas läbi ühiste unistuste ja ideede kooliperet liita ning andis hoogu kooliüleseks koosloomeks. Nii loodi hea pinnas noorte ideede tekkeks ja arendamiseks.
Isegi, kui minu esitatud idee ei võitnud, sain ma enda poolt anda edasi mõtte, mis mulle on oluline.
Meile õpetas programm noorte soovide mõistmist ning pani mõtisklema selle üle, kas seniseks suurimaks takistuseks pole mitte see, et me ise ei ole täiskasvanutena valmis noori piisavalt usaldama. Soovin kõigile teistele koolidelegi oskust kuulata, mida noored tahaksid, ja julgust usaldada, et ka esiti pöörasena tunduvad soovid võivad koolikeskkonnas siiski hästi toimida.
Osalevad koolid
- Hugo Treffneri Gümnaasium
- Miina Härma Gümnaasium
- Narva Eesti Gümnaasium
- Rõngu Keskkool
- Tartu Forseliuse Kool
- Tartu Katoliku Hariduskeskus
- Narva Eesti Gümnaasium
- Saaremaa Gümnaasium
- Saku Gümnaasium
- Tabivere Põhikool
- Tallinna Kunstigümnaasium
- Tallinna Õismäe Vene Lütseum
- Tartu Forseliuse Kool
- Imavere Kool
- Kaarli Kool
- Kohtla-Järve Gümnaasium
- Kõpu Põhikool
- Märjamaa Gümnaasium
- Puiga Põhikool
- Rapla Gümnaasium
- Tallinna 32. Keskkool
- Tallinna Saksa Gümnaasium