Osalenud koolid

27

Ellu viidud ideed

33

Antud hääled

6500+

Eraldatud summa

€32,000

Õppimine läbi tegutsemise

Koolide kaasava eelarve programm sündis soovist anda noortele käegakatsutav kogemus demokraatlikus otsustamises. Ajal, mil noorte huvi ühiskondlike protsesside vastu on langustrendis ja usaldus oma hääle mõju suhtes väheneb, pakub kaasav eelarve õpilastele võimaluse ise otsustada, kuidas osa kooli eelarvest tuleks kasutada. See on õppimine läbi tegutsemise!

Kaasav eelarve töötab!

Praktikas oleme näinud, et kaasav eelarve töötab ja toob koolikultuuri positiivseid muutusi. Õpilased, kes osalevad aktiivselt ideede esitamise, arutelu, kampaaniate ja hääletamise protsessis, tunnevad end koolielus rohkem kaasatuna. Koolid, kes on kaasavat eelarvet viinud läbi mitu korda, näevad tulemusena paremini läbimõeldud ettepanekuid ja tugevamaid kampaaniaid. Mõju-uuring on näidanud, et kuni 70% osalenud noortest mõistavad paremini eelarve koostamise põhimõtteid ning seitse õpilast kümnest tahaks, et kaasav eelarvestamine nende koolis korduks. Üha enam koole ja õpilasi näevad kaasava eelarve väärtust - tänaseks on programm jõudnud juba 27 kooli ja rohkem kui 5000 õpilaseni üle Eesti.

Võit nii koolile kui kogukonnale

Koolidele pakub kaasav eelarve võimalust tugevdada õpilaste kodaniku- ning digipädevusi, ettevõtlikkust, arendada eelarvekirjaoskust ning muuta koolikultuuri kaasavamaks. Programm seob aineõppe praktilise osalusdemokraatiaga, võimaldades noortel rakendada koolitundides õpitut päriselulises otsustusprotsessis. Kaasav eelarvestamine toetab õpioskusi ühiskonnaõpetuses ja ettevõtlusõppes ning arendab samal ajal ka suhtlemis-, koostöö- ning analüüsioskust. Lisaks teeme koostööd kohalike omavalitsustega, et integreerida koolide kaasavad eelarved omavalitsuste kaasava eelarvestamise protsessidega - see loob tugeva silla koolielu ja kogukondliku demokraatia vahele.

Kooli kaasav eelarve aitas läbi ühiste unistuste ja ideede kooliperet liita ning andis hoogu kooliüleseks koosloomeks. Nii loodi hea pinnas noorte ideede tekkeks ja arendamiseks.
Martin Tikk, Narva Eesti Gümnaasiumi kogukonna koordinaator
Isegi, kui minu esitatud idee ei võitnud, sain ma enda poolt anda edasi mõtte, mis mulle on oluline.
Inger Ojandu, Tartu Forseliuse Kooli õpilane
Meile õpetas programm noorte soovide mõistmist ning pani mõtisklema selle üle, kas seniseks suurimaks takistuseks pole mitte see, et me ise ei ole täiskasvanutena valmis noori piisavalt usaldama. Soovin kõigile teistele koolidelegi oskust kuulata, mida noored tahaksid, ja julgust usaldada, et ka esiti pöörasena tunduvad soovid võivad koolikeskkonnas siiski hästi toimida.
Gerly Lehtmets, Imavere kooli õppejuht

Osalevad koolid

    2024/2025

    2023/2024

    2022/2023

    2021/2022

    2020/2021

    1987/1988